Algemene Voorwaarden Close Call BV
Ondernemingsnummer: BE 0799 782 024
Maatschappelijke zetel: Nieuwstraat 14, 3806 Velm
Juridische verhouding
Deze Voorwaarden, de Offerte en de Verwerkersovereenkomst beheersen de contractuele relatie tussen Close Call en de KLANT (hierna ook ‘Contract’) m.b.t. de activiteiten van Close Call op het gebied van installatie VoIP-infrastructuur; beheer, support en onderhoud van VoIP-infrastructuur in de mate dat de KLANT deze aanvaarde in de Offerte (hierna ‘Activiteiten’). Ook de voorwaarden van derde leveranciers kunnen desgevallend aanvullend van toepassing zijn.
2. Het Contract komt tot stand vanaf aanvaarding van de Offerte door de KLANT. Hierdoor erkent de KLANT voldoende te zijn ingelicht over het voorwerp van de Offerte.
3. Eventuele factuurvoorwaarden van de KLANT gelden in geen enkel geval, zelfs niet bij gebruik van bestelformulieren van de KLANT, ook niet aanvullend.
4. Wanneer de KLANT de uitvoering niet wenst na de aanvaarding van de Offerte, is de KLANT een forfaitaire schadevergoeding van 20% van de waarde van de Offerte verschuldigd wegens annulering, tenzij CLOSE CALL een hogere schade aantoont.
Uitvoering van de activiteiten
CLOSE CALL verbindt zich ertoe de vereiste zorg te besteden aan de uitvoering van de toevertrouwde opdrachten en is enkel belast met een inspanningsverbintenis (‘naar best vermogen’). Alle eventuele adviezen worden vrijblijvend verstrekt.
6. Eventuele uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor CLOSE CALL, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Vertraging in de uitvoering kan evenwel nooit aanleiding geven tot enige boete, schadevergoeding of ontbinding van het Contract.
7. De KLANT bezorgt CLOSE CALL in elk stadium van de uitvoering, tijdig alle gegevens die noodzakelijk geacht worden door CLOSE CALL voor het uitvoeren van het Contract. Indien deze benodigde gegevens niet tijdig aan CLOSE CALL zijn verstrekt, heeft CLOSE CALL het recht de uitvoering op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de KLANT te factureren. De KLANT is als enige verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat alle door de KLANT bezorgde gegevens rechtsgeldig gebruikt kunnen worden en niet in strijd zijn met iemand anders zijn (intellectuele eigendoms)rechten.
Factuurvoorwaarden
Alle facturen van CLOSE CALL zijn verschuldigd binnen de veertien (14) kalenderdagen, en een factuur wordt met akkoord van de KLANT eventueel elektronisch (per e-mail) verzonden.
9. Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding, gelijk aan twintig (20) percent van het verschuldigde bedrag zonder dat een ingebrekestelling nodig is. Bovendien is van rechtswege een verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet zoals vastgesteld door de wetgever in het kader van de vigerende wet tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is.
10. In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle openstaande facturen onmiddellijk opeisbaar en heeft CLOSE CALL het recht, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd een aanspraak tot schadeloosstelling. Wanneer CLOSE CALL de invordering van de schulden aan een derde uitbesteedt zal er aan de klant een bedrag aangerekend worden. Indien na de herinnering nog geen betaling volgt, zal de dienstverlening worden geschorst. De datum waarop de schorsing zal gebeuren wordt vermeld in de herinnering. Na betaling van de onbetaalde factu(u)r(en) en een forfetaire weder indienststelling vergoeding van 50 EUR wordt de schorsing ongedaan gemaakt.
11. De KLANT dient de facturen van CLOSE CALL, in geval van betwisting, door middel van een aangetekende brief te protesteren binnen de acht (8) kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
Klachten
Elke klacht dient binnen de acht (8) kalenderdagen per aangetekende brief te worden meegedeeld nadat de vermeende fout of nalatigheid werd ontdekt of redelijkerwijze kon worden ontdekt, en dit op straffe van verval.
13. Een mogelijke klacht of betwisting is geen reden om betaling in te houden; onmiddellijke betaling kan geëist worden van hetgeen op termijn schuldig is.
14. In geval er zich gebreken voordoen en deze tijdig werden gemeld, heeft CLOSE CALL de keuze de gebreken te herstellen of hiervoor een schadevergoeding te betalen.
Levering en technische uitvoering
15. Opgegeven leveringstermijnen gelden steeds als bij benadering. Levering geschiedt af fabriek/magazijn en/of VoIP-leveranciers. Wij zijn gerechtigd te leveren in gedeelten (delleveringen), welke wij afzonderlijk kunnen factureren. Een door CLOSE CALL opgegeven termijn van levering heeft slechts een indicatieve strekking, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste termijn betreft.
16. De keuze van wijze van transport wordt door CLOSE CALL bepaald. Aan de leveringsplicht van CLOSE CALL zal zijn voldaan door de goederen aan de wederpartij te doen aanbieden. Het rapport van de vervoerder, inhoudende weigering van acceptatie, strekt tot volledig bewijs van aanbod tot levering. In dat geval komen retourvracht, opslagkosten, alsmede het risico van beschadeging of teloorgaan vann de geweigerde goederen geheel voor rekening van de wederpartij.
17. CLOSE CALL is gerechtigd in het kader van (vervangend) onderhoud haar en/of derden systemen of gedurende beperkte tijd geheel of gedeeltelijk buiten gebruik te stellen. CLOSE CALL is gerechtigd derden in te schakelen bij het uitvoeren van haar diensten en verbintenissen.
Looptijd overeenkomst
18. Een overeenkomst voor betaalde diensten wordt aangegaan voor een periode van bepaalde tijd (twaalf maanden) en, behoudens opzegging, telkenmale van rechtswege met de periode waarvoor deze aanvankelijk is aangegaan stilzwijgend verlengd. Een al dan niet verlengde overeenkomst voor betaalde tijd kan door wwederpartij en door CLOSE CALL slechts worden opgezegd tegen het einde van de al dan niet verlengde looptijd met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Wederpartij kan uitsluitend per aangetekende brief opzeggen.
Annulering
19. Bij eenzijdige annulering van de overeenkomst door wederpartij, is deze een schadevergoeding verschuldigd van 100% van hetgeen de wederpartij bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen, tenzij wij kunnen bewijzen dat onze schade groter is. De klant is verantwoordelijk voor de aanwezigheid en correcte werking van zijn (IT) infrastructuur op de dag van installatie zoals overeengekomen met CLOSE CALL. De niet correcte werking van zijn (IT) infrastructuur is de verantwoordelijkheid van de klant, en ontslaat deze niet van zijn plicht die overeen is gekome met CLOSE CALL.
Ontbinding
20. CLOSE CALL kan deze overeenkomst ontbinden zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst wanneer het faillissement van de wederpartij wordt uitgesproken; wederpartij uitstel van betaling aanvraagt, dan wel dat hem dit wordt verleend; wederpartij door beslaglegging of anderszins de bevoegdheid over zijn vermogen of een substantieel deel daarvan verliest; CLOSE CALL gegronde redenen heeft te twijfelen aan het vermogen van wederpartij (tijdig) aan zijn verplichtingen te voldoen; maandelijkse facturen voor abonnementen niet worden betaald. Door de ontbinding worden de (toekomstige) vorderingen van CLOSE CALL terstond opeisbaar en vervallen de verleende gebruiksrechten.
Voorwaarden aan telefoonnummers
21. De klant garandeert en verplicht zich ertoe bij het gebruik van de diensten te zullen voldoen aan alle relevante wettelijke bepalingen en voorschriften en de diensten niet te zullen gebruiken voor illegale of immorele doeleinden. Als CLOSE CALL geografische nummers uitgeeft aan de klant verklaart Close Call de voorwaarden die de BIPT hieraan thans stelt één voor één van toepassing op de diensten die Close Call levert aan de klant.
De klant vrijwaart Close Call en aan Close Call gedeligeerde ondernemingen voor en tegen elk verlies, schade, kosten, of uitgaven die het gevolg zijn van of voortvloeien uit een schending of schendingen van de in dit artikel vermelde garanties en/of tegen vorderingen en aansprakelijkstellingen van derden, waaronder BIPT, voortvloeiend uit of verband houdend met het gebruik van de dienst en welke betrekking hebben op een handeling of verzuim van de klant en welke inbreuk vormen, of indien gemotiveerd, zouden vormen, op dit artikel. BIPT kan de klant, als nummergebruiker en/of als -houder, direct aanspreken op het gebruik van de nummers door de klant of door haar klanten. Het is mogelijk dat de BIPT of andere officiële regelgevende instanties de voorwaarden voor gebruik van geografische nummers in de toekomst zullen wijzigen. In alle gevallen zijn dan de nieuwe voorwaarden van toepassing.
Bescherming persoonsgegevens
22. Partijen verbinden zich ertoe om de toepasselijke wetgeving in België betreffende de bescherming en verwerking van persoonsgegevens (m.i.v. de GDPR) en hun respectievelijke verplichtingen onder deze wetgeving na te leven. Voor CLOSE CALL wordt dit verder uitgewerkt in het gegevensbeschermingsbeleid van CLOSE CALL.
Aansprakelijkheid
23. Ingeval van fout is CLOSE CALL vooreerst en enkel gehouden tot herstel in natura, nl. tot het opnieuw uitvoeren van de toevertrouwde opdracht.
24 Enkel indien herstel in natura niet mogelijk zou zijn bedraagt de schadevergoeding waartoe CLOSE CALL kan aansprakelijk zijn, wat ook de oorzaak, de aard of het voorwerp van de vordering is, maximaal 50 % van de betreffende factuurwaarde per nadelig feit, waarbij een reeks gebeurtenissen die voortvloeien uit datzelfde feit of die logisch met elkaar verband houden beschouwd worden als één en hetzelfde nadelige feit. In geval de KLANT aanspraak meent te kunnen maken op zulk een vergoeding dient hij de gebreken en zijn schade op tegensprekelijke wijze te bewijzen. Het is hem niet toegelaten betaling van openstaande facturen in te houden of uit te stellen.
25. CLOSE CALL zal, behoudens bedrog of opzettelijke fout, echter niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor gevolgschade en/of enigerlei onrechtstreekse schade, met inbegrip van gebruiks – en winstderving; verlies van reputatie of cliënteel; het verlies of de beschadiging van gegevens; de kosten voor de overname, herstel, installatie of restauratie van verloren of corrupte gegevens; de kosten voor het bekomen van een alternatieve softwareapplicatie; of schade aan derden.
Slotbepalingen
26. Het Contract omvat de volledige overeenkomst met betrekking tot het voorwerp ervan, en vervangt en vernietigt alle voorafgaande schriftelijke of mondelinge, uitdrukkelijke of stilzwijgende mededelingen, afspraken en overeenkomsten tussen de partijen.
27. Zo enige bepaling van het Contract door een rechtbank, of een ander bevoegd orgaan nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, dit in het geheel, of ten dele, zal deze overeenkomst verder blijven bestaan, voor de andere bepalingen hiervan en het resterende gedeelte van de bedoelde bepalingen. Partijen komen overeen dat in zulk geval de ongeldige of onafdwingbare bepaling geacht zal worden vervangen te worden door een geldige bepaling die in overeenstemming is met de oorspronkelijk bedoeling van de partij.
28. Ingeval van geschil omtrent de totstandkoming, de uitvoering, de naleving, de geldigheid of enig ander geschil in het kader van het Contract, is enkel de Ondernemingsrechtbank Limburg, afdeling Hasselt, bevoegd. Enkel het Belgisch recht is hierbij van toepassing.
29. CLOSE CALL is gerechtigd om in promotie te verwijzen naar de samenwerking met de KLANT als een referentie.